Könyvek csatája

Lesd meg a csatát, hogy megtudhasd a végén, melyik könyv 2014 legjobbja! - Könyvek csatája
Értesülni akarsz a legfrissebbekről a csatával kapcsolatban? Nézd a külön erre készített oldalt! - Könyvek csatája - Frissek

2014. augusztus 15., péntek

Shannon Hale: Austenland - Vakáció Mr.Daryval

Szerző: Shannon  Hale
Kiadó: Könyvmolyképző
Kiadás éve: 2014
Fordította: Szakál Gertrúd
Oldalszám (a Köszönetnyilvánítás nélkül): 235
Sorozat: -
A mű eredeti címe: Austenland
Fülszöveg:
Jane fiatal New York-i nő, aki mintha képtelen volna rátalálni az igazira – talán azért, mert titokban megszállottan rajong Mr. Darcyért, ahogyan Colin Firth játszotta a Büszkeség és balítélet BBC adaptációjában.
Ám amikor egy jómódú rokona örökül hagy rá egy Austen-mániás nők számára kitalált, angliai vakációt, Jane ábrándjai arról, hogy megismerkedjen a tökéletes, régensség korabeli úriemberrel, hirtelen valóságosabbá válnak, mint azt valaha is képzelte volna.
Vajon ez a hamis austeni világba tett utazás elég lesz-e ahhoz, hogy Jane mindörökre lerázza magáról megszállottságát? Vagy álmai esetleg valóra válnak, és megleli a maga Mr Darcy-ját?
A történet magával ragadó, elbűvölő és csupa empátia. Shannon Hale mindnyájunkból kihozza a benne szunnyadó Jane Austen rajongót.
Mások véleménye : 

"Elragadó!" - Stephenie Meyer, a Twilight saga írója
"Nagyszerű olvasmány " - Glamour
"Mulatságos, megható, igazi meglepetés " - USA Today
Egy kis könyv ajánló, mert az is rég volt! D: Meg kell hagyni, igazat beszél a fülszöveg. Legalábbis esetemben. Előhozta belőlem a Jane Austen rajongót, de komolyan. Tervezem, hogy nemsokára kiolvasom a könyveit, és sokat utánanéztem, mi is, hogyan is van az ő világában.
Elragadó - valóban. Elragad a régenség korába, ahol még szigorú etikett szerint éltek az emberek. Továbbá ahol a rang, a pénz és a társadalmi helyzet formálta az életet. Jane nyaralását itt tölti, s bár vonakodva, de jól érzi magát ott, ahol mindig is szeretett volna élni.
Egy olyan helyen, amit Jane Austen világához hasonlíthat.
Colin Firth-féle Mr.Darcy
Colin Firth-nek
Maga remek fickó, de én férjnél vagyok, úgyhogy szerintem legyünk inkább csak barátok!

- Áll az eső oldalon, még az Előszó előtt.

" És drágám, tudod, hogy ez a Colin Firth-dolog nem komoly. [...] Ez csak amolyan nőcis dolog, esküszöm. " - Magyarázat a Köszönet-nyilvánításban.

Nem mondtam még, de most megteszem :

határozottan bírom az írónő stílusát. 

Nem kell megijedni attól, hogy egy harmincas éveiben járó nő szemszögéből láthatjuk a dolgokat. A könyv attól még élvezhető fiatalok számára is.
Jane Hayes jelleme nem igazán felnőttes - inkább egy tini lány, akit kényszerítettek, hogy nőjjön fel. A gondolkozása továbbra is a következőkön jár : szerelem, munka, a Colin Firth-féle Mr.Darcy, a Büszkeség és balítélet BBC adaptációja,... Szokásos gondolatok, nem igaz?
Ebből már nagyjából lehet érteni, miért is tartják (vagyis talán tartja, saját magát is) kicsit zakkantnak Jane-t.

Pembrook Park, Kent, Anglia. Térjen be hozzánk három hétre, élvezze a vidéki jó modort és vendégszeretetet! Teázás, egy-két tánc, kis séta a parkban, váratlan találkozás egy bizonyos úriemberrel... mindennek betetőzése a bál, és talán valami ennél is több..

Itt még mindig a régensherceg uralkodik egy gondtalan Anglia fölött. Nincs forgatókönyv. Nincs előre megírt befejezés. Egy vakáció, amelyet senki más nem nyújthat önnek.


Az egész vakáció színjátszás*, Jane-nek pedig nehezére esik megtalálni a valóság és a színjáték közti határt, továbbá el-el merül közöttük. Nagyjából ez a legnagyobb problémája főhősnőnknek.
De az a kor, amiben élhet három teljes hétig elvarázsolja. Nem csoda, engem, mint olvasót is elvarázsolt.
Tetszett, hogy nem az a klasszikus könyv, amiben nehéz nyelvezetű párbeszédek s leírások kacskaringós ösvényén járunk - hanem egy rendes, mai világban is remek nyelvezettel rendelkező.
Az elején nehéz lehet megszokni az E/3 személyű megfogalmazást, de aztán higgyetek nekem, a végére teljesen bele lehet jönni!
Az egész történeten át érződik át a keserédes szarkazmus, a valóság fájdalmas szarkazmusa.
Nem az a világmegváltó könyv - inkább a hétköznapokba csempészett izgalmakkal teszi olvasásra méltóvá magát.
Nagyon tetszettek a történetben a gyönyörű ruhák, az illedelmes, de csipkelődős hangviselésű szócsaták (Mr. Nobley-tól megáll az eszem, már az elején belezúgtam, míg Jane ott szarakodott magában...) meg úgy, maga a kor. Sokban különbözik napjainktól és ez tetszik benne, főleg úgy, hogy egyébként napjainkban játszódik! (nagy disztópia- és fantasy-fanként...) Aztán ott van a pasi-lista. Hát, én nem tudtam, hogy sírjak vagy nevessek rajta. Ezért inkább, sírás híján vigyorodtam egy sort némelyiken, mert azért nem semmi, mit összebotladozott a csaj. Milyen pasilista?
Matthew Macfadyen-féle Mr. Darcy 
Oh, nézzetek csak bele a könyvbe, lapozgassátok egy kicsit, és meglátjátok szépen beszámozva, minden fejezet végén egy-egy pasit bemutatva.
Most pedig Mr.Darcy-ról. Gondolom, elég sokan ismerik a Büszkeség és balítélet c. művet Jane Austen tolla nyomából, hiszen egy nagy világ klasszikus, továbbá többször is megfilmesítették.
Jane oda van a Colin Firth-féle Mr.Darcy-ért. Kérdezem én : és Mr.Nobley mégis miben hasonlít a színészre? Külsőleg szerintem egyáltalán, csupán a személyiségük, jellemük ugyanolyan. Oké, az is sok... De most a külsőt nézve! (Elnézést kérek, amikor az ajánlót kezdtem el nézni, még nem láttam a filmet, közben néztem bele, amikor az M1-en vetítették!)
Ha engem kérdezett volna, én Mr. Nobley-t szinte majdnem pontosan úgy képzeltem el, mint Matthew Macfadyen, még úgy is, hogy a könyv elolvasása előtt nem is láttam/hallottam felőle. Jó, mostanra szépen megöregedhetett, de amikor Mr.Darcy-t játszotta, még pont Mr.Nobley-es volt.
*A színjátszás szó mellé fentebb tettem egy csillagot, azt jelezvén, miszerint még magyarázatra szorul. Így elsőre azoknak, akik nem olvasták, ez még furcsa lehet. Tehát. Ez a vakáció ebben a kastélyban úgy van megszervezve, hogy a személyzet (szolgák, kertészek, szakácsok, stb.), az urak, akikkel az ide betérő hölgyek szórakozhatnak, illetve a történet eljátszásához szükséges további emberek mind színészek, akiknek az a dolguk, hogy izgalmassá, élvezetessé tegyék a vakációt az itt lévő vendégeknek.
A szereplőgárdája bő, de én csak a főbb szereplőket szeretném bemutatni.
Katt az írónő honlapjáért!
Jane-ről, főszereplőnkről már majdnem mindent elmondtam, azon kívül, hogy tartogat meglepetéseket számunkra. A gondolkodását és cselekvéseit követni nem tudom, ezért mindig sikerül valami újjal előállnia.
Talán egy egyszerű karakternek tűnhet, de azért épp elég, - a történetben végig követhető - változáson megy át.
Mr.Nobley, Mr.Nobley! Vele folytatom, mert megérdemli. Képes volt rideg, elutasító jellemével is kellemes szócsatákat vívni, azon kívül szerintem határozottan jó képű. Ő kapta a rideg, elutasító férfiú szerepét - ámbár ez nem áll messze valódi énjétől. Azonban ahogy mindig, ezek a jellemek is megenyhülnek egy idő múltán. Nos, az olvasóra bízom, hogy szerinte Mr.Nobley megenyhül-e. Nem árulkodom.
Ott van, a szerepe szerint Mr. Nobley barátja, Andrews ezredes, akit én valahogy nem szívleltem. Túl mosolygós, hízelgős. Bár el tudom képzelni, hogy akkoriban is léteztek ilyen férfiak. Róla nem mondanék többet, a könyvben sem kap nagyobbacska szerepet, csak ott van, tesz-vesz és él.
Elizabeth Charming - fuh, itt jön a negyvenes-ötvenes (el nem árulta!) éveiben járó asszony, aki boldogságot keresett abban, hogy eljött ebbe a hamis Austen világba és megpróbált középkori módra bepasizni. Gratu. Alapjába véve egyébként nem volt vele bajom, ő sem kavart sok vizet. És képzeljétek, még azt is megtudtuk a végén, hogy a mellei, - egen, elég bögyös - igaziak-e. Az írónő mindenre odafigyelt.
Amelia Heartwright. (Tipp : Ha nem megy a nevek kiejtése, írd be a google fordítóba és hallgasd meg sokszor.) Hátöö... róla nem mondok semmit, mert én csalódtam ebben a szereplőben. Ó, egyébként ő sem színész, hanem egy vendég. Jó, ilyen az élet, de akkor iis! Most nem kezdek bele, miért csalódtam benne.
És Martin. Nem is, THEODORE-nek fogom nevezni, ha már egyszer az volt a szerepneve. (Itt mindenkinek más a neve, mint ami.) Mert mert. Most kezdjek bele, miért? Nos, izé. Az úgy volt, hogy ő kellett a storyba, az izgalom miatt, és a végén lévő keverés-kavarás miatt. Többet nem mondhatok, félek hogy még a végén bespoilerezek.
Ennyi is lenne a szereplők bemutatása, többet róluk nem szándékozok beszélni, mert veszélyes téma ez számomra. Ismerjék meg Önök őket! (Kezdek belejönni a múlt századi nyelvezetbe. :D)
Éppen ezért egy kis részlettel is szolgálok, - megfigyeltétek, hogy most egészen uralkodtam magam felett, alig részleteztem? - ,,A régensség korabeli társadalom története" c. jegyzetkötegből.


  • Megismerkedéskor az urat mutatják be a hölgynek, mivel úgy vélik, az ő számára megtiszteltetés, hogy a hölggyet megismerheti.
  • A család legidősebb lányát "Miss" plusz családnéven szólítják, míg a fiatalabb lányokatt ,,Miss" plusz keresztnéven és családnéven. Például Jane a legidősebb Miss Bennet volt, míg húga Miss Elisabeth Bennet.
  • A whist a bridzs korai formája, amelyet két pár játszott. A szabályai...
A táskáját elfogadnám!
 Tök jó Mr.Darcy-s cuccai
vannak.

Végezetül beszéljünk a filmről, mert az is van ám. Hm. Nem tudom, hogy is van ez, nem tudom eldönteni, a film volt-e hamarabb, vagy a könyv, mindenesetre és arra szavazok, hogy a film, ugyanis a könyv 2014-es, míg az 2013-as. És hatalmas változások vannak benne, ámbár még nem láttam(Csak trailer + angol verzióba belekukkantás alapján ítélkezem!), ugyanis akármennyit vadásztam sehol nem találtam online, legalábbis magyarul, így linkkel sem tudok szolgálni. Legnagyobb sajnálatomra.
Megjegyezném, hogy Stephenie Meyer volt a producer - így is ismerkedett gondolom össze a két írónő - Shanon Hale meg értelem szerűen a forgatókönyv író.

Utóiratként, mivel még eszembe jutott : beszélnék a filmekről, könyvekről amik elhangzottak a könyvben, - főképp a köszönetnyílvánításban, ugyanis ott felsorolna az író a filmeket, melyek inspirálták. És természetesen minden filmet könyv alapján készítettek : Austen könyv alapján.
Ez a jelenet olyan szép a Büszkeség és balítéletben.
Imádom az esős jeleneteket!
Ha jól emlékszem,
ez a 2005-ös feldolgozás volt.
(Tényleg, azt is láttam, és tudom ajánlani.)
Hát, személy szerint mindegyiket még nem néztem, de párat tudok tapasztalatból ajánlani, film terén.
Ilyen A klastrom titka, a Büszkeség és balítélet BBC adaptációja.(bár ezer éve láttam, azért tudom, hogy akkor tetszett.)
Mivel nem egy film ajánló blog vagyunk, ezért inkább csak belinkelek egy nagyon jó ajánlókkal ellátott top 10 Jane Austen film listát. 
Könyv terén pedig :
Jane Austen : Büszkeség és balítélet; Értelem és érzelem; Emma; Meggyőző érvek; A mansfieldi kastély
De csak azoknak, akik bevállalósak, vagy bírják a klasszikusok nyelvezetét.
Szerintem jómagam mindenképp elfogom olvasni jó pár Jane Austen regényt, ugyanis ez a könyv nagyon felkeltette az érdeklődésemet.

Utóirat kettőként pedig a bal oldalon látható novelláról pár szót. Éjfél Austenlandban. Természetesen Magyarországon még, - bizakodóan így fogalmazok - nem jelent meg, és nem is esett szó. Remélem mihamarabb tudok erről is ajánlót gépelni. Ennél egy kis érdekességként, - angolul tudóknak - egy interjút mutatnék ITT, az írónővel. 




Borító: Hát imádom! :D A rajzolás nem a legszebb, de csak a nő arcával van bajom, mert úgy néz ki, mint egy UFO. És... Paparapaa~ Egy csomó helyen lehet fogdogolni, hihi. Segítségképp bejelöltem, Hol. (Katt)
Kedvenc karakter: Mr.Nobley, Jane, Miss Charming, Saffronia Templeton, Miss Heartwright  
Legutáltabb karakter: John Templeton, Mrs.Wattlesbrook
Amit imádtam: Pembrook Park, a társalgások, a szereplők jellemei, a programok, a szerelem, a fordulatok
Amit utáltam: Egy ideig nehezen birkóztam meg Jane hangulatváltozásaival. Nem mondanám, hogy ribizlis, hanem inkább bizonytalan, esetleg kicsit naiv? De aztán szerencsére a végén pontot tettek az i-re.
Érzéki mérce: Hát, itt aztán látszatra nem nagyon lehetne mit mondani, de a végére, a legvégén kapunk egy olyan széllökést, mely elérhetővé teszi a magas szintű érzéki mércét, legalábbis véleményem szerint.
Értékelés: Akármennyire is imádom, lehet, hogy van, aki ezt kifogásolná, ugyanis semmi sem tökéletes. Ezért inkább valahová a kettő közé teszem az értékelést.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése